Laat u zich graag verrassen? Net zoals de Russische tsaren over de ‘paaseieren’ van de wereldberoemde juwelier Carl Fabergé? Zijn kunst was zo meesterlijk dat hij de vrije hand kreeg om jaarlijks een uniek en verrassend ‘keizerlijk ei’ te maken voor de Romanovs. Deze romantische familietraditie duurde van 1876 tot aan de Oktoberrevolutie.
Nieuw Geluid en Orkest Zuid speelden op 30 juni 2018 in de Nieuwe Kerk in Den Haag vijf meesterwerken uit het romantische Russisch en Hongaars repertoire geschreven door tijdgenoten van Fabergé.
Nieuw Geluid opende o.l.v. artistiek leider Ali Groen met Liadov’s interpretatie van de legende Kikimora. Daarna volgde een ‘hidden gem’ van Chesnokov: ‘to thee we sing’. Oorspronkelijk geschreven voor mannenkoor, nu in een bewerking voor koperblazers en lage strijkers. Als slotstuk gingen de wervelende Dansen uit Galanta van Kodaly.
Orkest Zuid - voor het eerst in de concertserie ‘Blazen aan het Spui’ – speelde o.l.v. Jos van de Braak de betoverende Polovetzer Dansen van Borodin. De majestueuze schilderijententoonstelling van Moussorgsky vormde de apotheose van een avond vol prachtige symfonische blaasmuziek.
Nieuw Geluid en Orkest Zuid speelden op 30 juni 2018 in de Nieuwe Kerk in Den Haag vijf meesterwerken uit het romantische Russisch en Hongaars repertoire geschreven door tijdgenoten van Fabergé.
Nieuw Geluid opende o.l.v. artistiek leider Ali Groen met Liadov’s interpretatie van de legende Kikimora. Daarna volgde een ‘hidden gem’ van Chesnokov: ‘to thee we sing’. Oorspronkelijk geschreven voor mannenkoor, nu in een bewerking voor koperblazers en lage strijkers. Als slotstuk gingen de wervelende Dansen uit Galanta van Kodaly.
Orkest Zuid - voor het eerst in de concertserie ‘Blazen aan het Spui’ – speelde o.l.v. Jos van de Braak de betoverende Polovetzer Dansen van Borodin. De majestueuze schilderijententoonstelling van Moussorgsky vormde de apotheose van een avond vol prachtige symfonische blaasmuziek.